Врадіївська районна державна адміністрація. Миколаївська область, Україна. » Управління соціального захисту населення райдержадміністрації
Українська | Русский | English
Головна Новини Доступ до публічної інформації Учасникам АТО та членам їх сімей Інформація для вимушених переселенців

Управління соціального захисту населення райдержадміністрації

 

«Питання праці»

Про нові методи організації роботи, які впроваджено головним територіальним управлінням юстиції у Миколаївській області

Відповідно до ст.115 Кодексу Законів про працю України, роботодавець зобов’язаний виплачувати працівникам заробітну плату регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів – представниками, обраними і уповноваженими трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.

Та не завжди роботодавці дотримуються вищезазначеної норми Закону.

Яким же чином потрібно діяти особі у разі порушення її права на своєчасне отримання заробітної плати.

Перш за все, кожна людина може отримати безкоштовну юридичну консультацію у Бюро правової допомоги (БПД), які є у всіх районах та містах обласного значення по всій Україні. Звернувшись до них, кожен мешканець територіальної громади зможе отримати безкоштовні консультації з правових питань та скористатися електронними сервісами Мінсоцполітики та Мін’юсту.

Також необхідно звернутися до роботодавця із заявою про виплату заробітної плати та про компенсування втрати її частини у зв'язку з порушенням строків її виплати відповідно до індексу зростання цін на споживчі товари і тарифів на послуги. Крім цього, у разі наявності комісії по трудових спорах, потрібно звернутися туди із заявою. Посвідчення комісії, видане на підставі її рішення, є виконавчим документом. У разі незгоди з рішенням комісії його можна оскаржувати до суду.

Ще одним кроком до захисту свого права на отримання заробітної плати є подання скарги щодо її невиплати до місцевих управлінь Держпраці, до райдержадміністрацій, управлінь Пенсійного фонду та соціального захисту населення.

Проте гарантованим і найбільш ефективним способом захистити своє право на отримання заробітної плати є звернення до суду.

Звернутися до суду можна у порядку наказного провадження, (судовий наказ) якщо працівник вимагає стягнення нарахованої, але не виплаченої заробітної плати, або позовного провадження, якщо наявний спір щодо розміру заборгованості з виплати зарплати та/або права на її отримання. За подання позовів про стягнення заробітної плати позивач не сплачує судовий збір.

Від 2 квітня 2018 року в Україні розпочали роботу мобільні групи Мін'юсту і державної виконавчої служби із стягнення заборгованості із зарплат, які працюють за алгоритмом стягнення виплат з боржників із аліментів.

Створення мобільних груп є послідовним та логічним продовженням роботи Міністерства юстиції у напрямку суттєвого покращення в Україні ситуації з виконанням судових рішень.

Мобільні виконавчі групи здійснюють планові виїзди за місцем знаходження підприємства-боржника з метою виявлення належного підприємству майна для погашення заборгованості із виплати заробітної плати працівникам.

З метою координації, моніторингу та контролю за станом виконання органами Державної виконавчої служби рішень про стягнення заборгованості з виплати заробітної плати та інших виплат, пов'язаних з трудовими правовідносинами у всіх регіонах України створені регіональні штаби.

Штаби стежать за дотриманням державними виконавцями вимог законодавства при виконанні рішень про стягнення заборгованості по зарплаті, а також взаємодіють із тимчасовими комісіями з питань погашення заборгованості із зарплати та інших соціальних виплат, утворених при облдержадміністраціях, районних держадміністраціях, органами Державної фіскальної служби, Нацполіції, органами Державної інспекції України з питань праці, а також створеними Міністерством юстиції мобільними групами.

З метою забезпечення належного виконання вимог Закону України «Про виконавче провадження» під час виконання рішень про стягнення заборгованості по заробітній платі та інших виплат, пов`язаних з трудовими правовідносинами та на виконання доручення заступника Міністра юстиції з питань виконавчої служби Шкляра С.В. від 21 березня 2018 № 170/1.7/48-18 при Головному територіальному управлінні юстиції у Миколаївській області (далі - ГТУЮ у Миколаївській області) відповідно до наказів ГТУЮ у Миколаївській області від 23.03.2018 №173/05 «Про утворення регіонального штабу» та від 16.052018 №285/05 «Про внесення змін в наказ головного територіального управління юстиції у Миколаївській області від 23.03.2018 №173/05 «Про утворення регіонального штабу», утворено регіональний штаб з координації, моніторингу та контролю за станом виконання відділами державної виконавчої служби Миколаївської області рішень про стягнення заборгованості по заробітній платі та інших виплат, пов`язаних з трудовими правовідносинами.

З початку дії регіонального штабу державними виконавцями органів ДВС Миколаївської області стягнуто кошти на погашення заборгованості по виплаті заробітної плати та інших виплатах, пов`язаних з трудовими правовідносинами по наступних підприємствах: КП Спеціалізоване комунальне підприємство «Гуртожиток»; КП Первомайської міської ради «Тепло»; Служба автомобільних доріг України в Миколаївській області; КС «Ольвія»; КС «Очаківводоканал»; ДП «Житлобуд»; ДП Сільськогосподарське підприємство ДВС №103; ТОВ «Провізор НФФ"; ТОВ «Океан – Судоремонт»; ПП «Інтерсервіс»; СТ «Трикотажник» ; Військова частина А4465.

На виконанні у відділах державної виконавчої служби Миколаївської області за станом на 01.07.2018 перебував 1461 виконавчий документ щодо стягнення боргів з виплати заробітної плати з підприємств області на користь громадян за рішеннями судів на загальну суму 40 млн. грн., в тому числі завершено виконавчих проваджень у зв’язку з фактичним повним виконанням рішення – 661 на суму 4 млн.грн.

Крім того, Міністерство юстиції в рамках проекту зі стягнення боргів з зарплат на користь працівників з 16.05.2018 запустило відкритий електронний реєстр підприємств - боржників, в якому наявна інформація щодо боржників - юридичних осіб, які мають заборгованість із заробітної плати та інших виплатах, пов’язаних з трудовими правовідносинами.

 

 

ЄСВ на суми виплаченої винагороди за цивільно-правовими договорами

 

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України від 08.07.2010 р. № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464) платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи, які використовують найману працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами.

Пунктом 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464 визначено, що базою нарахування єдиного внеску для роботодавців є сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України від 24.03.1995 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці», та сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Згідно з нормами ч. 5 ст. 8 Закону № 2464 єдиний внесок для зазначеної категорії платників єдиного внеску встановлено у розмірі 22 % до визначеної ст. 7 цього Закону бази нарахування єдиного внеску. У разі якщо база нарахування єдиного внеску не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та ставки єдиного внеску.

При нарахуванні заробітної плати (доходів) фізичним особам з джерел не за основним місцем роботи ставка єдиного внеску, встановлена цією частиною, застосовується до визначеної бази нарахування незалежно від її розміру. Отже, якщо працівник підприємства, перебуваючи у трудових відносинах з роботодавцем, одержує дохід у вигляді заробітної плати  та виконує роботу (надає послуги) відповідно до цивільно-правового договору отримуючи винагороду, то до бази нарахування єдиного внеску за звітний місяць включаються як заробітна плата (дохід), так і сума винагороди. При цьому, якщо база нарахування єдиного внеску буде меншою за розмір мінімальної заробітної плати, то єдиний внесок розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати та ставки єдиного внеску у розмірі 22 %.

У разі, якщо працівник отримує дохід у вигляді винагороди за договором цивільно-правового характеру, який не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, єдиний внесок нараховується виходячи з розміру єдиного внеску 22 % на фактично нараховану винагороду за договором цивільно-правового характеру незалежно від її розміру, але з урахуванням максимальної величини бази нарахування.

 

 

 Інформація про легалізацію заробітної плати

Чимало роботодавців в реаліях сьогодення просто ігнорують дотримання міжпосадових співвідношень в оплаті праці і змушують працівників працювати на мінімальну заробітну плату, часом зовсім не декларуючи оплату їх праці. Бажаючи уникнути зайвих, на думку роботодавця, витрат, видають працівникам зарплату готівкою. У цьому випадку йдеться про так звані “тіньові” заробітки.

Тому легалізація заробітної плати залишається одним із найактуальніших питань сьогодення, оскільки основним джерелом наповнення місцевого бюджету є податок з доходів фізичних осіб. Ці кошти спрямовуються на вирішення соціальних проблем міста, якісне медичне обслуговування, належний рівень освіти та культури тощо.

В нашому районі для вирішення вищезазначених питань діє районна комісія з легалізації заробітної плати та зайнятості населення, яка на своїх засіданнях проводить індивідуальну роботу із суб’єктами господарювання з метою зменшення кількості підприємців та підприємств, які за результатами податкової звітності нараховують та виплачують найманим працівникам заробітну плату у розмірі, нижче законодавчо встановленого мінімального рівня. Заслуховування суб’єктів господарювання в свою чергу дасть можливість збільшити доходи громадян, а також збільшити надходження до бюджетів усіх рівнів.

Отож, наймаючись на роботу, працівникам слід пам’ятати, що заробітна плата, яка виплачується у “конвертах” – це тимчасове благо, яке має негативні наслідки для самого працівника. Це, перш за все, ризик залишитися без права на отримання соціальних пільг та виплат. Людина, яка працює неофіційно не може розраховувати на виплату їх лікарняних, відпускних та інших обов’язкових виплат, гарантованих державою.

Тому дуже важливо, щоб працівники отримували заробітну плату офіційно, бо саме у такому випадку він буде соціально захищений. Змусити роботодавців чесно платити найманим працівникам зароблене зможуть лише самі працівники.